Vilka poster finns i karnevalskommittén?

Verksamhetsrevisorer Lundakarnevalen

Nu letar Lundakarnevalen efter tre sakrevisorer. De har till uppgift att granska Lundakarnevalen verksamhet utifrån stadga och policyer. Revisionen läggs fram för organet efter avslutad karneval och verksamhetsrevisorerna uttalar sig gällande ansvarsfrihet. Erfarenhet av livet, ledarskap, juridik, organisation, Lund och Lundakarnevalen är premierande. Du bör inte ha egenintressen som står i strid med det granskande uppdraget Uppdraget kan sträcka sig fram till våren 2021. Är du nästa Verksamhetsrevisor för Lundakarnevalen? Maila in ditt CV till valberedning@lundakarnevalen.se tillsammans med ditt telefonnummer och en motivering senast den 31/5.

Kommittésammanstättning Lundakarnevalen 2018

Karnevalskommittén är Lundakarnevalens högsta verkställande organ, det vill säga den grupp studenter som driver det centrala arbetet kring hela Lundakarnevalen. Samtliga centrala beslut tas av karnevalskommittén som har ansvaret för att detta spektakel ska bli verklighet. Det är dessutom karnevalskommittén som, med en lagom blandning av tradition och nytänkande, ordning och inspiration, ekonomi och rajtan-tajtan, skapar hela organisationen kring Lundakarnevalen.

Arbetet i karnevalskommittén kännetecknas av stora kontaktytor i allt från att rekrytera och bygga samarbeten till att leda och entusiasmera tusentals studenter. Som kommittéledamot är förmågan att, eller kunna bli grym på att, leda av stor betydelse i båda små och stora grupper då flertalet av posterna innebär att du leder flera sektioner. För att detta ska fungera väl är det så klart viktigt att gruppen präglas av lagarbete och hög samarbetsförmåga.

Lundakarnevalen hade under 2014 års karneval 5500 aktiva karnevalister (aktiva studenter i karnevalen) och omsatte över 30MSEK. Varje ledamot i karnevalskommittén är ytterst ansvarig, juridiskt och ekonomiskt. Inför 2014 var generalen och ekonomichefen arvoderade men det är upp till karnevalskommittén att besluta vilka som ska vara arvoderade (inga poster är alltså per automatik arvoderade).

Kommittén 1896, Säkert ett glatt gäng även om de ser lite stela ut.

Posterna

Biljett- och sponschef

Biljettchefen samordnar produktion, försäljning och administration av Lundakarnevalens biljetter. Du ansvarar för att alla vet vad som gäller för biljettförsäljning till de olika evenemangen, biljetter till alla nöjen samt de festligheter som anordnas för alla karnevalister. En nyhet för 2018 är att Biljett- och sponschefen ansvarar för sponsorer och deras paket vilket kräver att du har fingertoppskänsla för externa relationer och sponsormöten. Vidare har du även ansvar för karnevalsområdets entréer och genom det så kallade Gynnarsystemet kontakt med många tidigare karnevalister. Runt 20MSEK passerar Biljett- och sponschefen ansvarsområden biljetter, spons och garanti vilket gör det till en självklarhet att du tycker budgetering är intressant. Rollen som Biljett- och sponschefen är ansvarskrävande och lämnar mycket öppet för dina egna idéer och påhitt för att underhålla såväl besökare som karnevalister. Två grejer som kommer behövas är att du tycker att det är spännande med försäljning och att du är en fena på struktur (med 60 000 biljetter i omlopp kommer det behövas)!

Biljettchef 2018: Carl Johansson

 

Ekonomichef

Ekonomichefens viktigaste uppgift är att, inom rimliga ramar, skapa förutsättningar för att hela Lundakarnevalen ska kunna genomföra så mycket trams och upptåg som möjligt. För det krävs att du har koll på kulorna och att det perspektivet finns med mitt i en värld full av fånerier. Strukturer byggs, visioner realiseras och många av karnevalens möjligheter skapas baserat på dess ekonomi. Ekonomichefen ansvarar för karnevalens ekonomihantering; uppställandet av budgetar, ekonomisk uppföljning och bokföring. Du är en person med dokumenterad erfarenhet av ekonomistyrning, budgetering och uppföljning. Som ekonomichef förväntas du ha mycket god kontakt med ekonomicheferna i de olika sektionerna så att det fattas kloka ekonomiska beslut central såväl som ute i organisationen. Du är också ytterst ansvarig för centrala upphandlingar, avtal och fakturering. Karnevalens ekonomi spänner över flera olika fält och det är till stor fördel om du har rått över dylika projekt tidigare. Ekonomichefen ansvarar för att sammanställa bokslutet efter avslutad karneval. Är du proffs på kvalificerade gissningar och tycker Excel är gött är detta posten för dig!

Ekonomichef 2018: Jacob Karlsson

 

Festmästare

Festmästaren ansvarar för mat och dryck i samband med karnevalen och för att detta levereras som en upplevelse. Det innebär ett övergripande ansvar för all dryck- och matförsäljning och att leda arbetet med karnevalens krogar och stora fester. Festmästaren bör vara beredd på att ha mycket kontakt med tillståndsenhet, miljöförvaltning och andra kommunala instanser i frågor om mathantering och servering. Rollen gör att du har många kontaktytor för att exempelvis både hålla stenkoll på alkohollagen och klara den logistiska utmaningen att servera 35 000 portioner mat och 200 000 öl på 3 dagar. Men rollen ställer också höga krav på att kunna leda flertalet sektioner med målet att bjuda alla besökare på en buffé av karnevalistiska läckerheter. Festmästaren ser även till att Lundakarnevalen tar fram en egen öl, karnevölen!

Festmästare 2018: Sofia Brandt

 

Kommunikationschef

Som kommunikationschef är du Lundakarnevalens talesperson gentemot media samt karnevalens interna informationsspridare. Du ser till att karnevalens budskap sprids externt genom karnevalsaffischen, marknadsföring och press, på webben och i sociala medier. Du ansvarar även internkommunikation, IT och marknadsföring. Rollen handlar verkligen om att vara spindeln i nätet (ja, även WorldWideWeb) med ansvar för flera sektioner där bland annat karnevalistregistret, administration och grafisk profil hamnar på ditt bord. För att lyckas i rollen som kommunikationschef är du en duktig ledare, gillar ordning och listor, samt har en förmåga att se till att det blir ett gemensamt karnevalistiskt budskap som Lundakarnevalen förmedlar.

Kommunikationschef 2018: Sara Ramberg

 

Musik- och programchef

Musik- och programchefen ansvarar för Lundakarnevalens teknikupphandling av ljud, ljus och scener. Du ansvarar för alla artistbokningar till Karnevalen och den stora scen som byggs upp i Lundagård. Den andra delen av rollen handlar om att paketera Lundakarnevalen i morgondagens medium så som vloggar, poddar, youtube, foto och film etc. Som Musik- och programchefen är tanken att du ansvarar för ett mediakluster som spänner från humoristiska memes till festlig musik. Eftersom att rollen är ny har du chansen att sätta stor prägel på den även om den primära uppgiften är fokuserad kring musik, teknik och artister. Artister som spelat på Lundakarnevalen är t.ex. Rufus Wainwright, Mora Träsk och E-type.

Musik- och programchef 2018: Patrik Norrman

 

Nöjeschef

Nöjeschefen ansvarar för att samordna och hålla kontakten med alla de föreställningar, upptåg och aktiviteter som försiggår på karnevalsområdet och bistå sektionerna i deras konstnärliga marsch mot toppen. Nöjeschefen är knutpunkten för de stora och små nöjena som utspelar sig i såväl större tält i Lundagård som genom scenframträdanden i t.ex. AF Borgen och Universitetshuset. För att axla rollen som Nöjeschef är det bra om du erfarenhet från någon typ av scenframställning. Du ser till att skapa en bra bredd i Lundakarnevalens nöjesutbud, både gällande talang och inriktning. Nöjeschefen ser också till att det blir karnevalistisk underhållning på Karneveljen (den stora kick-offen för karnevalisterna), invigningen, avslutningen samt Efterkarnevalen. Förhoppningsvis är du en rolig typ som kan få andra att roa andra!

Nöjeschef 2018: Sofia Jörnlid

 

Områdeschef

Områdeschefen ser till att parken Lundagård förvandlas till ett vindlande karnevalsområde under tiden för karnevalen. Tält, spelbodar, elektricitet, plywood, kravallstaket och avträde är alla centrala delar för att 100 000 människor om dagen ska kunna uppleva den karnevalistiska glädjen. Du är en fantastisk logistiker och vet både vad en elkabel och ett avfallskärl används till. Du ansvarar även för de lokaler som karnevalen huserar i under förberedelsetiden och under karnevalsdagarna samt ser till att det finns ett område kvar till 2022. Områdeschefen har till ansvar att skapa en helhetskänsla för karnevalsområdet, i stort och smått. Du leder flera sektioner genom både kreativa processer och dekor men framför allt genom stora praktiska utmaningar gällande karnevalens infrastruktur. Områdeschefen kommer veta var karnevalen behöver vara top notch och var något kan lösas med silvertejp. Helt enkelt en härlig blandning av tekniklego i XXXL-format, konstnärlig frihet och logistik som får Maersk att blekna.

Områdeschef 2018: Kevin Bengtsson

 

Produktchef

Lundakarnevalens Produktchef ska få folk att komma ihåg Lundakarnevalen även långt efter 2018! Du ansvarar för att alla karnevalsprylar tas fram; kaffekoppar, snax, programblad och inte minst den sedan länge kultförklarade papperskorgen! Produktchefen har koll på upphandling, inköp, produktion och inte minst försäljning av alla balla karnevalsprylar under karnevalen. Du har både en känsla för form och grafik så att alla prylar ser karnevalistiska ut och drivs av att göra business och tänka på försäljning. Karnevalens prylar påminner tusentals besökare om den karnevalistiska känslan många år efter att den sista t-shirten sålts.

Produktchef 2018: Maja Cronert
 

Säkerhetschef

Säkerhetschefen ansvarar för att alla upptåg inför och under karnevalsdagarna är trygga, lagom lugna och att den goda karnevalistiska andan upprätthålls. Det innebär att du är ansvarig för kontakt med polis och räddningstjänst samt ansvarar för såväl ideella som förordnade ordningsvakter. Du har hela tiden kontakt med din brandstab, sambandscentral samt insatsstyrka så att alla missöden kan undvikas. Du förväntas även hjälpa och guida karnevalens sektioner i säkerhetsfrågor av alla slag. Gissningsvis har du ett brinnande intresse för säkerhetsfrågor och är både proaktiv och kreativ i att möta myndighetskrav och hantera riskkällor. Som säkerhetschef för karnevalen får du även chans att bära headset ett helt år.

Säkerhetschef 2018: Freja Davidsson Bremborg
 

Tågschef

Tågchefen ansvarar för ett av karnevalens mest klassiska inslag, karnevalståget! Du för en dialog med kommun och berörda myndigheter i planeringen av karnevalstågets framfart. Hela Lund stängs av när 500 000 personer kommer för att titta på tåget! Du skapar förutsättningar för att tusen karnevalister på ett glädjefullt sätt bygger, syr, sminkar och färdigställer sina vagnar inför tågets färd genom hela Lund. Denna rullande galenskap kräver både att praktiska hinder löses och att tåget levererar både humor och finess. Som Tågchef ansvarar du även för alla gästande studentorkestrar som tillsammans med resten av tåget sprider karnevalistisk glädje!

Tågchef 2018: Ludvig Bodelsson

 

Vierichef - konsten att va king

Vierichefens uppdrag är att ge var och en av de drygt 5 500 karnevalisterna en gemensam karnevalskänsla! Vierichefen ansvarar för Upprop (anmälan till att bli karnevalist), Karnevelj (kick-offen för alla karnevalister), Förkarneval och Efterkarneval. Du ska skapa en gemenskap bland karnevalisterna och se till att den karnevalistiska glädjen sprids från första stund på Uppropet till dess att sista plankan i Lundagård är bortriven. Historiskt sett har Vieriet som mål att aldrig arrangera något evenemang för under 1 000 personer vilket gör att du antagligen har roddat ihop större arrangemang och fester tidigare. Och alltid med ett leende på läpparna, hos dig och dem som du gjort det med. Vierichefens ansvar är att samordna alla aktiviteter så att alla karnevalister får en oförglömlig vår och att 2018 går helt och hållet i glädjens och gemenskapens tecken.

Vieriechef 2018: Ellen Olsson 

Arbetet i karnevalskommittén leds av karnevalsgeneralen. Denna post utses då arbetet har påbörjats inom den valda kommittén. Dock får du gärna ringa och snacka karneval med 2014 års- karneval!

General 2014: Fanny Ramel, +46 76 166 98 95, fanny.ramel@lundakarnevalen.se 

Karnevalskommittén 2018 har stöd av två råd som var med i karnevalskommittén 2014. Råden 2018 består av f.d. festmästare Björn Johansson och f.d. tågchef Mia Hempel.  

Förändringar

För att karnevalen 2018 ska bli så fenomenal som möjligt har organisationen utvärderats med input från bl. a. tidigare karnevalskommittéer, revisorerna, ledarskapskonsult, sektions- och souschefer. Utifrån detta har en del förändringar gjorts för att den bästa av karnevaler kommer upplevas i framtiden. En till skillnad mot tidigare är att karnevalkommittén förhoppningsvis ska kunna ta ansvar för de mest centrala frågorna och leda hela organisationen, i stället för de mest centrala sektionerna. Se organisationsskiss nedan för ytterligare förklaring.

Detaljerna i förslaget och exakt vilken sektion som finns var i organisationen utgår ifrån hur karnevalskommittén 2014 hade valt att organisera verksamheten 2018, med samma verksamhet som 2014. Det är alltså upp till karnevalskommittén 2018 att helt själva besluta om detaljerna i sin egen organisation, med lärdomar från historien.

Några kommittéposter föreslås fortsatt vara sektionschefer enbart för sina sektioner, dessa är:

Vierichef

Säkerhetschef

Ekonomichef
Övriga kommittéposter förslås som ansvariga för flera sektioner men har inte en egen sektion under sig. På detta sätt kan man vara mer tillgänglig för sektionscheferna och också lägga mer fokus på karnevalscentralt arbete. Dessa poster är:

Biljett- och sponschef
Förändring: Sponsoransvaret flyttas hit för att avlasta ekonomichefen.

Musik- och programchef
Förändring: Musikchefen (enligt 2014 års kommittéuppsättning) blir även ansvarig för det som 2014 kallades Klipperi och Radio.

Kommunikationschef
Förändring: För att avlasta kommunikationschefen föreslås att fler sektioner läggs till för att ansvara för några av de delar som Kommunikationssektionen innehöll 2014.

Festmästare
Förändring: Sektionen Snaxeriet (2014) flyttas här ifrån, samt ev. skapar en sektion för Bamba/Lager/Vip.

Nöjeschef
Förändring: Ev. skapar en sektion för Smånöjena.

Tågchef
Förändring: Tågorganisationen föreslås delas upp i tre olika sektioner för att underlätta arbetet samt att Tågchefen ansvarar för Fabriken då de delarna har mycket samarbete.

Produktchef
Förändring: Rollen som Shopchef (2014) utökas till att även ansvara för sådan verksamhet som Blädderi och Snaxeri genomförde. Produktchefen ansvarar för alla prylar som ska krängas!

Områdeschef
Förändring: Föreslås vara ansvarig för Tombolasektionen och Tältsektionen samt en Lundagårdssektion som är ansvarig för det som tidigare hette Områdessektionen. Här ligger också ansvaret för Karnevalens lokaler och entréer.

Kommittén 2018 ska bygga upp sin organisation själva och får naturligtvis ändra detaljerna i detta organisationsförslag precis som de vill. Dock rekommenderas att det lyfts så mycket sektionschefsansvar som möjligt från kommittéledamöterna för att kunna finnas till hands för sektions- och souschefer och även ha tid att fokusera på det mest fundamentala frågorna för karnevalen.  

Organisationskiss

Nedan är ett förslag på hur organisationen som helhet skulle kunna se ut, med ansvar under respektive kommittéledamot.